Doutoramento em Psicologia, Université du Québec à Montréal, Canadá (1993)
Relações entre pares no desenvolvimento social da criança
Complementar as abordagens tradicionais das diferenças individuais de status social e competência com uma compreensão mais ampla que emerge da ecologia social do grupo de pares
Compreensão das bases sócio-cognitivas e afetivas de comportamento de afiliação, integrando as perspetivas etológica, sócio-estrutural e co-construtivista
Vaughn, B. E., Santos, A. J., Monteiro, L., Shin, N., Daniel, J. R., Krzysik, L., & Pinto, A. (2016). Social engagement and adaptive functioning during early childhood: Identifying and distinguishing among subgroups differing with regard to social engagement. Developmental Psychology, 52(9), 1422-1434. doi: 10.1037/dev0000142
Santos, A. J., Daniel, J. R., Fernandes, C., & Vaughn, B. E. (2015). Affiliative subgroups in preschool classrooms: Integrating constructs and methods from social ethology and sociometric traditions. PloS ONE, 10(7), e0130932. doi: 10.1371/journal.pone.0130932
Santos, A. J., Vaughn, B. E., Peceguina, I., & Daniel, J. R.. (2014). Longitudinal stability of social competence indicators in a Portuguese sample: Q-sort profiles of social competence, measures of social engagement, and peer sociometric acceptance. Developmental Psychology, 50(3), 968-978. doi: 10.1037/a0034344
Santos, A. J., Vaughn, B. E., Peceguina, I., Daniel, J. R., & Shin, N. (2014). Growth of social competence during the preschool years: A 3‐year longitudinal study. Child Development, 85(5), 2062-2073. doi: 10.1111/cdev.12246
Santos, A. J., Peceguina, I., Daniel, J. R., Shin, N., Vaughn, B. E. (2013) Social Competence in Preschool Children: Replication of Results and Clarification of a Hierarchical Measurement Model. Social Development, 22, 163–179. doi: 10.1111/sode.12007